1 Σεπτεμβρίου 2014

 Θεοδόσης Καρβουναράκης
 
 
 Οι Δυτικοί  συνάδελφοι αδυνατούν να καταλάβουν πως ''λειτουργεί'' το ελληνικό πανεπιστήμιο.
 
 
Με αφορμή το βιβλίο του "Η Τέχνη της Διπλωματίας και οι Τεχνικοί της",(εκδόσεις Θύραθεν Ιστορική Βιβλιοθήκη) ο Αναπληρωτής καθηγητής Διπλωματικής Ιστορίας στο τμήμα Διεθνών και Ευρωπαικών σπουδών του Πανεπιστημίου Μακεδονίας,Θεοδόσης Καρβουναράκης, μιλά στις Διαδρομές για το ρόλο της Διπλωματίας στις πρόσφατες διεθνείς εξελίξεις,για τα προβλήματα των ελληνικών Πανεπιστημίων,το πανεπιστημιακό άσυλο αλλά και για την εμπειρία του από το αγγλικό και το αμερικανικό εκπαιδευτικό σύστημα.
​Σπούδασε Νομικά στο Πανεπιστήμιο Αθηνών και Διεθνείς Σχέσεις και Διπλωματική Ιστορία στο Πανεπιστήμιο Cambridge της Μεγάλης Βρετανίας. Στο Πανεπιστήμιο Μακεδονίας διδάσκει Ιστορία των Διεθνών Σχέσεων και της Αμερικανικής Εξωτερικής Πολιτικής. Έχει γράψει δύο βιβλία και άρθρα για διάφορα θέματα στα Ελληνικά και στα Αγγλικά.


Σας καλωσορίζω στις Διαδρομές κ.Καρβουναράκη.Γενέτειρά σας ο Βόλος.
Γεννήθηκα και μεγάλωσα στον Βόλο. Έφυγα στα 18 μου για το Πανεπιστήμιο στην Αθήνα. Τώρα ζω και εργάζομαι στην Θεσσαλονίκη αλλά επισκέπτομαι την πόλη μας τακτικά.
Η Τέχνη της Διπλωματίας και οι Τεχνικοί της, το πρόσφατο βιβλίο σας.
Το βιβλίο είναι μια ιστορική επισκόπηση της διπλωματικής πρακτικής, του τρόπου δηλαδή και της διαδικασίας διεξαγωγής της διπλωματίας καθώς και των ανθρώπων που εμπλέκονται σε αυτό, από την αρχαιότητα μέχρι τις μέρες μας. Παράλληλα, μέσω της εξέτασης του συγκεκριμένου αντικειμένου παρουσιάζεται και η εξέλιξη του διεθνούς συστήματος. Αποτελεί πρωτοτυπία για την ελληνική βιβλιογραφία ενώ είναι σπάνιο εγχείρημα και για την αγγλική.
Παρακολουθώντας τις πρόσφατες διεθνείς εξελίξεις ,πόσο νομίζετε ότι χρησιμοποιήθηκε ή καταστρατηγήθηκε η έννοια της διπλωματίας ;
Η διπλωματία, ο διάλογος δηλαδή μεταξύ κρατών αλλά και άλλων δρώντων του διεθνούς συστήματος είναι μία συνεχής και πάντα εν χρήσει διαδικασία. Μερικές φορές βέβαια οι περιστάσεις δεν επιτρέπουν την επίτευξη θετικών αποτελεσμάτων ενώ υπάρχουν και περιπτώσεις που χρησιμοποιείται καταχρηστικά για να αποτραπούν εξελίξεις και να παραπλανηθεί ο συνομιλητής ή η κοινή γνώμη. Αναπόφευκτα όλοι κάποτε καταφεύγουν στο διπλωματικό διάλογο γιατί είναι αδύνατο να πετύχεις όλες σου τις επιδιώξεις και στο βαθμό που εσύ θέλεις. Ακόμη και οι Ηνωμένες Πολιτείες ως γνωστόν συνομιλούν με Ισλαμιστές.
´Εχετε θέση αναπληρωτή καθηγητή Διπλωματικής Ιστορίας στο τμήμα Διεθνών και Ευρωπαϊκών σπουδών στο Πανεπιστήμιο Μακεδονίας.Πόσο ενδιαφέρον για την πλειονότητα των φοιτητών σας διαπιστώνετε ότι είναι το μάθημα της Διπλωματικής Ιστορίας ;
Όχι όσο θα έπρεπε, δεδομένου οτι η Ιστορία αποτελεί τη βάση για την εξοικείωση με τις διεθνείς σπουδές καθότι παρέχει πλήρη και ολοκληρωμένα παραδείγμα συμπεριφοράς των κρατών στις διεθνείς τους σχέσεις. Ύπάρχει βέβαια και ένα πρόβλημα σε σχέση με την επιλογή των φοιτητών του τμήματος μας. Παρουσιάζει επιπρόσθετες δυσκολίες η εισαγωγή υποψηφίων που έχουν επιλέξει θεωρητική κατεύθυνση.
Πόσο έχει επηρεάσει η κρίση τον Πανεπιστημιακό χώρο;
Προφανώς πάρα πολύ. Υπάρχει πτώση ηθικού, μεγάλος περιορισμός των δυνατοτήτων μας λόγω δραστικών περικοπών αλλά και μεγάλη αβεβαιότητα για το μέλλον.
Πρόσφατα παρουσιάστηκαν κρούσματα επίθεσης φοιτητών σε καθηγητές.Ποια η δική σας άποψη;
Απολύτως καταδικαστέα. Έργο μιας μικροσκοπικής αποθρασυμένης μειοψηφίας που σε καμιά περίπτωση δεν εκφράζει τις απόψεις των φοιτητών μας.
Καταλήψεις και χαμένα εξάμηνα,πληγή για φοιτητές,γονείς κυρίως για το ελληνικό πανεπιστήμιο.Η δική σας τοποθέτηση;
Τόσο αυτό όσο και το προηγούμενο φαινόμενο έχουν τις ρίζες τους στις πολιτικές παρεμβάσεις στο πανεπιστήμιο με στόχο την προώθηση του κομματικού συμφέροντος, στην αλλοτροίωση των θεσμών για τον ίδιο λόγο αλλά και στην σοβαρή έλλειψη κοινωνικής ευθύνης, αδιαφορία δηλαδή για προβλήματα που δεν μας αγγίζουν άμεσα, η οποία μας χαρακτηρίζει.
To πανεπιστημιακό άσυλο μέχρι ποιο βαθμό νομίζετε ότι πρέπει να είναι απαραβίαστο;
Η ύπαρξη του για την διασφάλιση της ελευθερίας της διακίνησης των ιδεών είναι αναγκαία αφού στη χώρα μας ακόμη δεν υπάρχει καλύτερος τρόπος. ( π.χ.ανάπτυξη σχετικών παραδόσεων και ηθών ) . Η κατάχρηση του ασύλου βέβαια για αλλότριους στόχους και δημιουργία εντυπώσεων δεν έχει κανένα νόημα. Υπάρχουν οι διατάξεις για την αποτροπή της, οι πανεπιστημιακές αρχές όμως διστάζουν να τις εφαρμόσουν γιατί δεν έχουν την στήριξη της κοινωνίας που ουσιαστικά αδιαφορεί για την σωστή λειτουργία της έννομης τάξης. Αν αυτή η νοοτροπία άλλαζε πολλά αν όχι τα περισσότερα απο τα προβλήματα μας θα αντιμετωπίζονταν με επιτυχία. Επιπλέον αυτοί που καταχρώνται το άσυλο έχουν ισχυρούς πολιτικούς φίλους.
Ζήσατε για αρκετά χρόνια στην Αγγλία ,ενώ και και η επαφή σας με την Αμερική είναι ουσιαστική.Πόσο σας βοήθησε αυτό και-συγκρίνοντας- τι νομίζετε ότι λείπει από το δικό μας εκπαιδευτικό σύστημα;
Στην Αγγλία βελτίωσα την ευρύτερη παιδεία μου με ευκαιρίες που στην Ελλάδα δεν έχουμε, αλλά με βάσεις που απόκτησα στην Αθήνα. Έμαθα επίσης να γράφω. Στις Ηνωμένες Πολιτείες απόκτησα πρόσβαση σε άφθονα, εκλεκτά και φθηνά βιβλία. Το Ελληνικό Πανεπιστήμιο αποτελεί τμήμα του κράτους, τα ίδια προβλήματα που μαστίζουν την ελληνική διοίκηση κατατρύχουν και το ελληνικό πανεπιστήμιο, αυξημένα ίσως λόγω της ασυδοσίας επιθετικών μειοψηφιών αλλά και ορισμένων συναδέλφων. Οι Δυτικοί -και όχι μόνο-συνάδελφοι αδυνατούν να καταλάβουν πως ''λειτουργεί'' το ελληνικό πανεπιστήμιο. Θα επισημάνω ενδεικτικά ένα από τα προβλήματα. Τη μη υποχρεωτική παρακολούθηση μαθημάτων, αδιανόητο για χώρες που γνωρίζω καλά όπως η Βρετανία και οι Ηνωμένες Πολιτείες αλλά νομίζω και η υπόλοιπη Δυτική Ευρώπη. Δεν μπορείς να διαμορφώσεις επιστήμονες χωρίς άμεση επαφή και συνεχή επίβλεψη. Στην Ελλάδα βέβαια αυτό θα ήταν ανέφικτο και λόγω των τεράστιων ελλείψεων σε υλικοτεχνική υποδομή (αίθουσες κλπ.) και έμψυχο υλικό.

Θα ήθελα να κλείσουμε την ενδιαφέρουσα συζήτησή μας με μια δική σας ευχή ,συμβουλή κι ένα καλωσόρισμα προς τα παιδιά που θα μπουν φέτος στο Πανεπιστήμιο.Να χαίρονται τα ανεπανάληπτα φοιτητικά τους χρόνια αλλά και να μην ξεχνούν ούτε στιγμή πως η ζωή τους θα εξαρτηθεί από τις σωστές επιλογές που θα κάνουν τώρα: καλή επίδοση στα μαθήματα, επιδίωξη πνευματικής ωρίμανσης, συνέπεια, υπευθυνότητα, προσεκτική επιλογή επαγγελματικών στόχων, μεγιστοποίηση των προσόντων τους για μια επιτυχημένη καριέρα.