14 Φεβρουαρίου 2016

Γιάννης Καλπούζος:"Αυτό που σημαίνει άνοδος για τους περισσότερους, δεν είναι παρά ο αφανισμός της ηθικής μας υπόστασης."

         Γιάννης Καλπούζος





"Αυτό που σημαίνει άνοδος για τους περισσότερους, δεν είναι παρά ο αφανισμός της ηθικής μας υπόστασης."


«Στην άνοδο εμπεριέχεται πάντοτε η κάθοδος και το αντίστροφο». 



Με αφορμή το πρόσφατο βιβλίο του

"Σάος",Παντομίμα φαντασμάτων,η σημερινή μας συζήτηση με τον Γιάννη Καλπούζο.

Ο πολυδιαβασμένος συγγραφέας μιλά για τη σύγχρονη πολιτική κατάσταση,για τα βιβλία του που αγαπά αλλά και γι αυτά που τον ταλαιπώρησαν.

Αποκαλύπτει στοιχεία για το νέο του βιβλίο,που θα κυκλοφορήσει τον Απρίλιο,ενώ μας δίνει στοιχεία για το Ιμαρέτ 2.



 "Σάος", ο τίτλος του πρόσφατου βιβλίου σας, με τον υπότιτλο "Παντομίμα φαντασμάτων" σε δεύτερο εκδοτικό ταξίδι. Πείτε μας λίγα λόγια.

Το Σάος είναι ο καθρέφτης του κόσμου μας. Ένας ανθρώπινος πυρήνας, όπου μέσα του κοχλάζουν οι δυνάμεις του καλού και του κακού. Ένα φανταστικό νησί βυθίζεται σταδιακά μετά από έναν βιβλικό σεισμό. Οι άνθρωποι προκειμένου να σωθούν ανεβαίνουν στα ψηλότερα μέρη, ενώ ο θάνατος τούς ακολουθεί κατά πόδας. Στη διαδρομή προς τη σωτηρία το μυθιστόρημα παρακολουθεί τη μετάλλαξη των χαρακτήρων σε ατομικό και συλλογικό επίπεδο, μέσα από το πλήθος των κατοίκων, τέσσερις φίλους και τους απογόνους τους. Παράλληλα περιπλέκονται μια αινιγματική διαθήκη, πολιτικοί-καρικατούρες, βιαστές και δολοφόνοι, ηγέτες-νάνοι, καθημερινοί άνθρωποι-γίγαντες, ο έρωτας, ο πλούτος και η φτώχεια των ψυχών.


Κατά τη διάρκεια της ανάγνωσης πολλές φορές μού δημιουργήθηκε αίσθημα ασφυξίας των ηρώων σας,σαν να μην μπορούσαν να αποφύγουν το πεπρωμένο τους. Θέλατε να διαφανεί κάτι τέτοιο;

Μεταξύ άλλων επιδίωξα και αυτό. Η πλειονότητα των ανθρώπων έτσι λειτουργεί και στην πραγματικότητα. Από όσους πιστεύουν στην προδιαγεγραμμένη μοίρα, μέχρι εκείνους που αισθάνονται ανήμποροι ν' αντιδράσουν απέναντι στις διαμορφωμένες συνθήκες και καταστάσεις ή γενικότερα απέναντι σε ό,τι επιβάλλουν και καθορίζουν οι ισχυροί και η εκάστοτε εξουσία.


Είναι το Σάος η μικρογραφία της Ελλάδας;Βουλιάζουμε και προσπαθούμε να ανέβουμε με τίμημα την ηθική μας υπόσταση;

Είναι πασιφανές ότι βουλιάζουμε. Το κακό είναι ότι ελάχιστοι κατανοούν ποιο είναι το τίμημα στην προσπάθεια να ανέβουμε, καθώς και τι συνιστά δρόμο προς την άνοδο. Αυτό που σημαίνει άνοδος για τους περισσότερους, δεν είναι παρά ο αφανισμός της ηθικής μας υπόστασης. Κάθε σκαλί και ράπισμα στην αξιοπρέπειά μας. Σε κάποιο σημείο του βιβλίου αναφέρεται«Στην άνοδο εμπεριέχεται πάντοτε η κάθοδος και το αντίστροφο». Πιστεύω ότι η άνοδος έρχεται και μέσα από την κάθοδο, από το βούλιαγμα, όταν βεβαίως αποτελέσει αφορμή ν' αντιληφθούμε τις αιτίες και να στρέψουμε την προσοχή μας στην ουσία της ύπαρξής μας και να αναγεννηθούμε. Όμως και η κάθοδος ελλοχεύει μέσα στην υποτιθέμενη άνοδο. Θα μπορούσαμε να μιλάμε ώρες επί αυτού. Τι συνιστά επιτυχία, ευτυχία και κατ' επέκταση άνοδο για τον σημερινό άνθρωπο; Το κυνήγι του χρήματος, της εξουσίας και της σάρκας, αυτό είναι το τρίπτυχο που καθορίζει τις προτεραιότητές μας. Όμως το εν λόγω τρίπτυχο, καθώς απουσιάζει η εξισορροπητική δύναμη της εσωτερικής καλλιέργειας, οδηγεί με μαθηματική ακρίβεια στην κάθοδο, στην ηθική και αισθητική κατάπτωση. Με αυτή την έννοια το "Σάος" αποτελεί μικρογραφία της σημερινής Ελλάδας.

 

Περιγράφετε σε μία σκηνή τον άγριο ξυλοδαρμό και τον εξευτελισμό μιας γυναίκας από τον άνδρα που αγαπά. Ποια η δική σας άποψη για τη γυναικεία κακοποίηση;

Είναι μια πράξη βάρβαρη, ταπεινωτική, η ζωώδης και αποκρουστική έκφραση του άντρα, μια πράξηκαταδικαστέα για όποιον λόγο και να συμβαίνει.


Το Ιμαρέτ είναι το βιβλίο που σας καθιέρωσε στο αναγνωστικό κοινό, ωστόσο όλα σας τα βιβλία αγαπήθηκαν πολύ. Εσείς έχετε σε κάποιο σας βιβλίο λίγη περισσότερη αδυναμία;

Όπως δεν ξεχώρισα ούτε στο ελάχιστο τα παιδιά μου και δεν έδειξα περισσότερη αδυναμία σε κανένα, έτσι αντιμετωπίζω και τα βιβλία μου. Λέω μόνο ότι έχουν αδικηθεί τα ποιητικά μου έργα κι εξ αυτού αισθάνομαι ότι χρήζουν μεγαλύτερης φροντίδας από μέρους μου.


 Ποιο βιβλίο σας "ταλαιπώρησε" περισσότερο;

Είναι πολύ δύσκολο να επιλέξω ένα. Κάθε βιβλίο είναι διαφορετικό και για όλα πάλεψα με πάθος, με πείσμα και με μόχθο. Ωστόσο, με γνώμονα τον όγκοτη διαφορετική ιδιωματική γλώσσα των ηρώωντο εύρος της έρευνας, επειδή εξελίσσεται σε πολλούς τόπους και σε μακρινές εποχές, και το γεγονός ότι γράφτηκε ενόσω εργαζόμουν κανονικό ωράριο και συγχρόνως είχα όλες τις υποχρεώσεις που συνεπαγόταν το Βραβείο Αναγνωστών και η επιτυχία του Ιμαρέτ, θα έλεγα ότι με ταλαιπώρησε το "Άγιοι και δαίμονες". Άλλωστε έπαθα υπερκόπωση γράφοντάς το και μου άφησε μόνιμες εμβοές.

 

Το δικό μου αγαπημένο σας βιβλίο, είναι το "Ότι αγαπώ είναι δικό σου", ωστόσο πολλοί λάτρεις της γραφής σας είπαν πως  σ' αυτό το βιβλίο δεν είναι ο Καλπούζος που ξέρουμε...Τι έχετε να τους πείτε;

Το "Ό,τι αγαπώ είναι δικό σου" είναι ένα βαθιά πολιτικό βιβλίο, σαρκαστικό, παιγνιώδες, ανθρώπινο, ποιητικό, ενώ πραγματεύεται και το μεγαλείο του έρωτα. Εκείνο που διαφέρει σ' αυτό το βιβλίο, σε σχέση με τα ιστορικά μυθιστορήματα, είναι ο τρόπος γραφής και ο κοντινός χρόνος κατά τον οποίο διαδραματίζεται η μυθοπλασία του. Όμως και πάλι εκείνοι που γνωρίζουν καλά τη γλώσσα των βιβλίων μου θα ανακαλύψουν τους ίδιους αρμούς, την ίδια αναπαραστατική δύναμη του λόγου, τονίδιο τρόπο πλεξίματος των λέξεων. Επίσης, την ίδια φιλοσοφία που διέπει το λογοτεχνικό μου όραμα και την κοσμοθεωρία μου.


Πώς διαλέγετε το θέμα της μυθοπλασίας σας κάθε φορά; Είναι θέμα διάθεσης, έμπνευσης ή το δουλεύετε πολύ καιρό μέσα σας;

Όλα βάζουν το λιθαράκι τους. Η έμπνευση, η λογική, η διάθεση, η στιγμή, το ένστικτο. Συλλογίζομαι θέματα ακόμη και κατά τη διάρκεια της εκάστοτε τρέχουσας γραφής, σημειώνω, τα δουλεύω αργότερα και ανιχνεύω αν αξίζει και αν μπορώ να τα μεταβολίσω σε μυθιστορηματικό κόσμο, ώσπου κάποια στιγμή καταλήγω σε κάποιο. Όμως και πάλι μπορεί ν' αλλάξω ρότα στην πορεία.

 

Γράφετε κάτι αυτόν τον καιρό; Θέλετε να μας πείτε;

Ύστερα από δύο χρόνια έρευνας και γραφής ολοκλήρωσα ένα μυθιστόρημα, το οποίο θα κυκλοφορήσει στις 7 ΑπριλίουΗ μυθοπλασία του ξεκινά το 1915 στην Τραπεζούντα. Μια Αρμενοπούλα,που μοιάζει να τη ζωγράφισε ο ίδιος ο Θεός, καταφεύγει στο σπίτι ενός αγνώστου προκειμένου να γλυτώσει από τον εκτοπισμό των ομοεθνών της. Την ίδια ώρα στην Ορντού μια Ελληνίδα ετοιμάζεται για τον γάμο της και προσπαθεί να οραματιστεί το μέλλον μ' έναν άντρα τον οποίο ελάχιστα γνωρίζει. Ανάμεσα σ' αυτές τις δυο γυναίκες θα βρεθεί ο κεντρικός ήρωας του μυθιστορήματος, ο οποίος διχάζεται και δοκιμάζεται εμπρός στα συναισθήματα και στις ιδέες του, έρχεται αντιμέτωπος με την αγριότητα και το μίσος, συνθλίβεται και θέτει ως στόχο ζωής να εκδικηθεί εκείνον που του προκάλεσε τον μέγα πόνο.

Στο υπόστρωμα της μυθοπλασίας απλώνεται η τοπιογραφία και η ανθρωπογεωγραφία του Πόντου, τα δεινά των Ποντίων και των Αρμενίων, τα εγκλήματα που διέπραξαν οι Νεότουρκοι και οι Κεμαλιστές, η καθημερινή ζωή στα πρώτα χρόνια της Σοβιετικής Ένωσης, οι διώξεις των Ελλήνων επί Στάλιν, τα στρατόπεδα εργασίας στη Σιβηρία, οι στέπες του Καζακστάν και πολλά άλλα. Ο τίτλος του μυθιστορήματος είναι: "σέρρα", από τον ομώνυμο συγκλονιστικό χορό των Ποντίων, και ο υπότιτλος: "Η ψυχή του Πόντου".

 


Θα μας μιλήσετε για   το Ιμαρέτ2;

Πρόκειται για διασκευή του "Ιμαρέτ" σε εφηβικό ανάγνωσμα, το οποίο εμπλουτίζεται με την εξαιρετική εικονογράφηση του σκηνογράφου Αντώνη Χαλκιά. Ήδη έχει κυκλοφορήσει ο πρώτος τόμος τον Νοέμβριο και αναμένεται ο δεύτερος στις αρχές Μαρτίου. Ως προς το κείμενο αλλάζει και προσαρμόζεται η γλώσσα, ώστε να είναι κατανοητή από έφηβους και παιδιά άνω των δέκα ετών, ενώ διαφοροποιείται ελάχιστα η μυθοπλασία.

 

 Η εποχή της Κρίσης θα επηρεάσει σαν θέμα τη δική σας πένα; Θα γράψετε κάτι ανάλογο;

Το Σάος μιλά για τη σημερινή κρίση, παρότι προηγήθηκε κατά πέντε χρόνια στην πρώτη του έκδοση. Για μένα αυτό έχει και τη μεγαλύτερη αξία, να προειδοποιείς για το κακό. Εν προκειμένω κεντρίζουν το ενδιαφέρον μου οι αντιδράσεις των ανθρώπων απέναντι στα τρέχοντα γεγονότα και φαινόμενα. Αντιδράσεις οι οποίες δε διαφέρουν από εκείνες σε παρόμοιες οικονομικές κρίσεις άλλων εποχών. Κατά συνέπεια, αφού μιλάμε για ένα διαχρονικό θέμα, δε βιάζομαι. Άλλωστε οι όποιες αλλαγές στις νοοτροπίες, στις συμπεριφορές, στη δύναμη της συνήθειαςκαθώς και στην πολιτισμική, αισθητική, θυμική και νοητική εξέλιξη του ανθρώπου, ως κοινωνικό σύνολο, συντελούνται αργά, πάρα πολύ αργά.



ΓιάννηςΚαλπούζος,

"ΣΑΟΣ,Παντομίμα φαντασμάτων"

εκδ.Ψυχογιός

ΤΑΞΙΔΙ ΣΤΑ ΕΣΧΑΤΑ ΤΗΣ ΑΝΘΡΩΠΙΝΗΣ ΨΥΧΗΣ




Το νησί ύστερα από έναν τρομερό σεισμό βυθίζεται σταδιακά. Οι άνθρωποι ανεβαίνουν ολοένα ψηλότερα για να σωθούν. 

Η κανονικότητα της ζωής του Παρασκευά, της αγαπημένης του εγγονής Θαρρενής, μα και όλων των κατοίκων ανατρέπεται απότομα. Έρχονται αντιμέτωποι με τον κίνδυνο, τον φόβο, την απόγνωση και τον θάνατο, ενώ θ' αναμετρηθούν με ανομολόγητα μυστικά, πόθους και πάθη.

Στην ανάβαση προς το βουνό Σάος περιπλέκονται μια αινιγματική διαθήκη, πολιτικοί-καρικατούρες, βιαστές και δολοφόνοι, ηγέτες-νάνοι, καθημερινοί άνθρωποι-γίγαντες, το καθήκον, η αλληλεγγύη και ο φιλοτομαρισμός, η μετάλλαξη των χαρακτήρων σε ατομικό και συλλογικό επίπεδο, ο έρωτας που φυτρώνει σαν λουλούδι στη ραγισματιά της ασφάλτου, ο πλούτος και η φτώχεια των ψυχών, η ηθική και συναισθηματική κατάπτωση, η αποκτήνωση, η ελπίδα, το ίδιο το νησί, που θα μπορούσε να είναι η Ελλάδα ή ο κόσμος ολόκληρος.(από την έκδοση)

Το Σάος -χάος- είναι ο καθρέφτης του κόσμου μας. Ένας ανθρώπινος πυρήνας, όπου μέσα του κοχλάζουν οι δυνάμεις του καλού και του κακού. Το άτομο παρουσιάζεται σαν ένα εφήμερο όνειρο ή εφιάλτης. Ωστόσο με επιμονή και πεισματώδη θέληση για ζωή, ακόμη και εις βάρος της ζωής του άλλου.(kalpuzos.blogspot.gr)




Βιογραφικό


Ο Γιάννης Καλπούζος το 1960. Από το 1982 ζει και εργάζεται στην Αθήνα. Το 2000 από τις εκδόσεις "Ελληνικά Γράμματα" εκδόθηκε η ποιητική συλλογή "Το νερό των ονείρων" και το μυθιστόρημα του "Μεθυσμένος δρόμος". Το 2002 από τις εκδόσεις "Κέδρος" εκδόθηκε η συλλογή διηγημάτων του "Μόνο να τους άγγιζα". Το 2005 από τις εκδόσεις "Άγκυρα", εκδόθηκε το μυθιστόρημά του "Παντομίμα Φαντασμάτων". Από τις εκδόσεις "Ίκαρος" εκδόθηκαν οι ποιητικές συλλογές του "Το παραμιλητό των σκοτεινών Θεών" (2006) και "Έρωτας νυν και αεί" (2007). Με τη δεύτερη συλλογή ήταν υποψήφιος στη "μικρή λίστα" για το κρατικό βραβείο ποίησης 2008. Ακόμη, από το 1995 έχει υπογράψει τους στίχους 67 τραγουδιών μεταξύ των οποίων τα: "Ό,τι αγαπώ είναι δικό σου" που ερμήνευσε η Γλυκερία, "Δέκα μάγισσες" με τον Γιάννη Σαββιδάκη, "Τι μου 'χει λείψει" με την Ελένη Πέτα, "Γιατί πολύ σ' αγάπησα" με τον Ορφέα Περίδη κ.ά. καθώς και 18 στίχους για το παιδικό θεατρικό "Τρυφεράκανθος". Στα μέσα Νοεμβρίου 2008 κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις "Μεταίχμιο" το ιστορικό μυθιστόρημά του με τίτλο "Ιμαρέτ" και υπότιτλο "Στη σκιά του ρολογιού", που κέρδισε το Βραβείο Αναγνωστών του ΕΚΕΒΙ το 2009. Το "Ιμαρέτ" μεταφράζεται στα τουρκικά και στα ιταλικά, ενώ κυκλοφορεί και σε audio book. Το Μάιο του 2011 κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις "Μεταίχμιο" το ιστορικό μυθιστόρημά του με τίτλο "Άγιοι και δαίμονες" και υπότιτλο "Εις ταν Πόλιν"και το 2013 το βιβλίο Ουρανόπετρα.Το 2014 κυκλοφόρησε από τις εκδ. Ψυχογιός το "Ο,τι αγαπώ είναι δικό σου" και ακολούθησαν από τον ίδιο εκδοτικό επανεκδόσεις του Ιμαρέτ,του Σάος και οι Άγιοι και Δαίμονες.